Felpörgetve - Túlcsordult a kávé
Felgyorsult világunkban sok embertársunk fordul „legális gyorsító szerekhez”, melynek az egyik legelterjedtebb formája a kávé. Milyen hatása van környezetünkre a kávéfogyasztás "felpörgetett" formája?
A civilizáció azaz a társadalomfejlődés, szoros összefüggésben van a városiasodással (urbanizációval), a kényelemi termékek elterjedésével, az ipari-technológiai fejlettséggel.
Ma a civilizációs problémák globális problémák, amelynek egyik kiemelt kérdése a fogyasztói társadalmunk velejárója a környezetszennyezés. Felgyorsult világunkban sok embertársunk fordul „legális gyorsító szerekhez”, melynek az egyik legelterjedtebb formája a kávé.
Újrahasznosítás a kávéfogyasztásban:
Tévedsz, ha eddig úgy gondoltad, hogy egy csésze finom illatú kávé csak téged tölt fel energiával. A visszamaradt kávézacc sok háztartásban a kukában végzi, pedig növényeid is nagy hasznát veszik a benne visszamaradt tápanyagok miatt. A kávézacc nitrogénben gazdag, ezért időnként a savas talajt kedvelő kerti és szobanövényeidet megajándékozhatod egy kis adaggal. Érdemes a virágfölddel összekeverni, mert a levegőn hamar megpenészedhet.
Így használhatjuk fel a kávézaccot:
- A savanyú talajt kedvelő növények közé tartoznak például a rododendronok, hortenziák, páfrányok, azáleák, örökzöldek.
- A fűnek is nitrogénre van szüksége a növekedéshez, legfőképpen nyáron, ezért bátran használd a kávézaccot gyeped trágyázására. 1 csészényi kávézaccot adj 10 liter vízhez, hagyd állni 1-2 napig,és öntöző kannával locsold ki a fűre. (Ez a mennyiség kb. 40m2-re elég.)
- A kávézacc kiválóan komposztálható, és magas nitrogéntartalma miatt kifejezetten értékes eleme a komposztnak. Segít a hő létrehozásában és fenntartásában, valamint a komposzt nedvességtartalmának szabályozásában.
Ez utóbbi felhasználási formáját alkalmazza a kávézaccnak az egyik legnagyobb kávékapszula gyártó cég is, aki komoly figyelmet fordított arra, hogy az általuk gyártott alumínium kapszulákban található zacc és alumínium kapszula is a fenntarthatóság jegyében újrahasznosításra kerüljön.
A kapszula ujrahasznosítása:
A 21. század elején piacra dobott, eleinte luxusnak számító gépeket ma már viszonylag olcsón is be lehet szerezni, a kényelmi termék maga a kapszula, amiből gyakorlatilag egy gombnyomásra finom illatú és aromájú kávé nyerhető. A többletköltséget az elterjedésével egyenes arányban a mára már egyre olcsóbb kapszulák jelentik. Az olcsóbb kapszulák gyártói már korántsem annyira környezettudatosak, hogy ígéretet adjanak a fogyasztóknak az újrahasznosításra, ezért tény, hogy sokan a visszaváltás helyett a sima kukába dobják őket, ami rendkívül környezetszennyező.
Ne felejtsük megemlíteni azokat a kávékapszula gyártókat, akik a környezettudatosság jegyében a természetben lebomló anyagokból készítik a kapszuláikat.
A kapszulák többségében kisméretű, egyszer használatos fém-műanyag tartályok, melyek egy adag kávé elkészítéséhez szükséges kávémennyiséget tartalmaznak. A kapszula mérete mindig csak a saját típusának megfelelő géppel kompatibilis, azonban ízesítés és összetétel szerint számos fajta kapható már a piacon. A kis kapszulák nagyon változatos színűek, és ha megfelelő kezekbe kerülnek, nem feltétlenül kell, hogy a környezetet terheljék: a lakás számos pontján felhasználhatóak, mint dekorációs elem.
Fenntartható fogyasztás:
Az ökológia tudománya már régen bebizonyította, hogy a fenntarthatóságban fontos szerepe van a fogyasztói döntéseknek. A Földünkre nézve katasztrofális következményekkel járna, ha a világon mindenki a fejlett országok fogyasztási szokásait követnék.
Manapság egyre többet hallunk a tudatos fogyasztóról, aki bizonyos kritériumok alapján, tudatosan hozza meg vásárlói döntéseit. Ennek mozgatórugója lehet a saját érdek, de akár a közösség érdeke is, például a fenntartható fogyasztás esetében. Az ilyen nemes célú emberek indítják el sokszor a különböző hulladékmentes mozgalmakat is.
Amit egyénenként tehetünk:
A lényeg, amit általában a fenntarthatósági viták során tanulságként levonhatunk, hogy a legtöbb minden az egyének hozzáállásán, viszonyulásán és viselkedésén múlik. Akkora léptékű rendszert, mint például a fogyasztók társadalma a kreatív kampányokon kívül leginkább „bottom-up” módon lehet befolyásolni, vagyis ha alulról felfelé indítjuk be. Tehát ha a saját háza táján mindenki megteszi a tőle telhetőt, és az őt körülvevő szűk környezetben is jó példát mutat - a fenntartható életmód vonatkozásában - akkor jó úton haladunk.
A fogyasztással kapcsolatban is gyakran alakulnak ki heves viták: ki a zöldebb? Ki fogyaszt kevesebbet és fenntarthatóbban? Ha keresünk környezetbarátabb megoldásokat, akkor valószínűleg fogunk is találni egyszerűbbet, jobbat, természetesebbet.
A legnagyobb feladatunk, hogy az emberekben – főleg a fiatal generációban – kialakuljon egy olyan pozitív beállítódás a környezet iránt, ami fenntartható életmódra késztet, és egyben felismerjük fogyasztói felelősségünket.
Az újratölthető kapszula is egy jó megoldás lehet...
A fogyasztói viselkedés vonatkozásában sok lehetőségünk van, az igények változásának megfelelően pedig a piac is változik. Elmondhatjuk, hogy egyes új fogyasztói szokások nagyon bíztatóak, ha környezetvédelmi szempontból vizsgáljuk a helyzetet.
Ennek tudatában mégsem dőlhetünk hátra, amíg divathullámként kezelik a hulladékmentességet és furcsán néznek a környezettudatos emberre, addig van hová fejlődnünk.